جایگاه تکریم ارباب رجوع در ادارات خاش کجاست؟
جایگاه تکریم ارباب رجوع در ادارات خاش کجاست؟
اجتماعی 10:26:36 1394/09/05
امام خمینی(ره) از مردم به عنوان ولی نعمت یاد کرده اند و این شعار مسئولان در سالهای انقلابی اسلامی بوده و همواره بر تکریم ارباب رجوع و خدمت رسانی تاکید کرده اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، از دغدغه های مهم شهروندان خاش در سیستان و بلوچستان این است که جایگاه تکریم ارباب رجوع در ادارات خاش کجاست؟
شاید مدیران و مسئولان و کارکنان ادارات و نهادها نتوانند مردم را راضی نگه دارند اما پاسخ دلگرم کننده آنها را به آینده امیدوار می کند.
الحمدلله مردم ما دارای فهم، شعور و درک بالایی هستند و عملکرد مسئولان را به خوبی زیر ذره بین قرار داده اند و با نگاهی تیز کارها و رفتار ما را رصد می کنند.
بایستی برسی شود جایگاه ارباب رجوع در ادارات این شهرستان کجا هست و چقدر مدیران و کارکنان بر رعایت حال شهروندان دقت دارند.
تکریم ارباب رجوع از مباحث بسیار مهمی به شمار می رود که دارای منشور بوده و همواره بر رعایت قواعد و مفاد منشور آن تاکید می گردد.
در ادارات خرد زیاد دغدغه ای وجود ندارد و در ادارات کلان مانند شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی، شرکت نفت و گاها برق و آب به این مبحث مهم اهمیت داده می شود.
انتظاراتی که شهروندان از مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی دارند این است که اگر گره کارها به دستان آنها باز می شود بدون ارجاع به مقامات بالاتر حل و فصل نمایند و در غیر این صورت راهنمایی لازم با روی خوش صورت بپذیرد تا مراجعان نیز با رضایت بازگردند.
فرمانداری، حوزه قضایی، نهادهای انتظامی، کمیته امداد، بهزیستی و ادارات خدمات رسان مانند آب، برق، مخابرات، بانکها، ثبت احوال، بیمه ها، مراکز خدماتی و درمانی، اداره بهداشت و درمان، ثبت اسناد و املاک و غیره به لحاظ گستردگی و حضور مراجعان پرشمار باید در امر تکریم ارباب رجوع الگو باشند.
اخیرا در حوزه قضایی شهرستان خاش برای کاهش حضور افراد در دفاتر دستوری صادر شده است که اگر چه در عمل و در جهت تمرکز کاری کارمندان تاثیر گذار بوده، اما سبب گلایه مندی بزرگان و کارکنان ادارات و نهادها می شود زیرا آنان به واسطه داشتن دغدغه های پرشمار و گرفتاری های کاری برای انجام یک کار سرپایی نمی توانند در مدتی طولانی پشت درب نگهبانی منتظر بمانند.
فرمانداری هم که نهاد حاکمیتی بوده، به یک محیط بسته تبدیل شده و افراد و مراجعان برای ورود به محیط اداری مورد بازخواست قرار داده می شوند که با چه قسمتی و با چه کسی کاری دارید.
بر خلاف عملکرد مدیران دفاتر ادارات کلان، باز بودن دفتر مدیریت جهاد کشاورزی و پذیرش مراجعانی که از دور و نزدیک می آیند قابل تحسین می باشد.
گر چه برخی افراد از عملکرد واحدهایی گلایه دارند، اما در محل های کار کارکنان این اداره نیز پاسخ های خوبی ارائه می گردد.
در شهرداری، شرکت نفت، بیمارستان، اتاق اصناف و نیز اداره امور مالیاتی و دارایی و صنعت معدن و تجارت نیز به بحث تکریم ارباب رجوع تا حدی مطلوب اهمیت داده می شود.
عملکرد بانکها نیز نسبت به شرایط قبل بهتر شده است و محیط های نظامی نیز شرایط خاص خود را دارند و در آنجا نیز افراد راضی بر می گردند.
امام جمعه شهرستان خاش در نشست اعضای شورای اداری شهرستان خاش همواره بر اهمیت تکریم ارباب رجوع و خدمت رسانی به اقشار جامعه تاکید می کنند.
حجت الاسلام محمدحسین میری خدمت رسانی شایسته به مردم را متذکر شد و تاکید کرد: از آنجایی که ارباب رجوعان یکسان نبوده و از قشر خاصی نیز نیستند، بلکه از نظر خصایص انسانی و اخلاقی با یکدیگر متفاوتند، به همین لحاظ، کارکنان ادارات نیز نه تنها باید از سعه صدر، حلم و بردباری، عطوفت و مهربانی و... برخوردار باشند، تا بتوانند با ارباب رجوع برخورد توأم با احترام و عطوفت و در خور شأن و مقام آنان داشته باشند، بلکه باید به توقعات قانونی و شرعی شان، نیز توجه بنمایند.
امام جمعه شهرستان خاش گفت : اخلاق مداری، صداقت، سلامت، رازداری، امانت داری و تکریم ارباب رجوع باید مبنای رفتار مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی و نظارتی باشد.
وی با اشاره به این که احکام الهی و مسئولیت های اداری امانت خدا هستند ،ادامه داد: در سایه مدیریت سیاسی و اجرائی شهرستان خداوند توفیق بدهد مسئولین خدمت گذاری بیشتری داشته باشند و در هزینه کرد بیت المال برای مردم عدالت را رعایت کنند و کلیه برنامه های خدماتی ،اجرائی ،فرهنگی و اجتماعی را برای همه مردم انجام دهند.
فرماندار شهرستان خاش هم در خصوص تکریم ارباب رجوع تاکید کرد: مجموعه عوامل ستادی فرمانداری، مدیران، مسوولان و کارکنان ادارات این شهرستان باید از منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید تبعیت کنند.
محمداکبر چاکرزهی در اوایل خدمت خود در نشست صمیمانه با فرماندار سابق، معاونان فرماندار، بخشداران و کارشناسان فرمانداری خاش افزود: فرمانداری در جایگاه فرا بخشی و نظارتی قرار دارد از این رو کارکنانش نیز باید از ویژگی های یک جامعه نظارتی برخوردار باشند تا بتوانند اثربخشی سیستم را ارتقا دهند.
وی اظهار کرد: اخلاق مداری، صداقت، سلامت، رازداری، امانت داری و تکریم ارباب رجوع باید مبنای رفتار مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی و نظارتی باشد.
فرماندار خاش لزوم اطلاع کارمندان از رویدادهای منطقه و رصد کامل امور را بسیار ضروری و نقش هر کدام از کارمندان این مجموعه را بسیار کلیدی دانست و افزود: مردم برای دریافت خدمت به ادارات و بخشهای کارشناسی فرمانداری مراجعه می کنند به همین سبب ضروری است در مجموعه شهرستان نیازهای بحق آنان برآورده شود تا مجبور به پیگیری خواسته هایشان از طریق استان نشوند.
وی تصریح کرد: آشنایی با فرهنگ سازمانی، رعایت قوانین و مقررات اداری و همکاری و تعامل بین واحدها به موفقیت کارکنان کمک می کند.
کانال خبر خاش آنلاین در تلگرام را به دوستان خود معرفی کنید.
تازه ترین خبرها را در این کانال بخوانید. https://telegram.me/joinchat/B1ro7DvRlkmCWqBgXXssjw