خبر خاش آنلاین

این پایگاه خبری با هدف معرفی ظرفیتهای شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردید

این پایگاه خبری با هدف معرفی ظرفیتهای شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردید

برای معرفی شهرستان خاش همه دوستان و فعالان عرصه رسانه و خبر را دعوت می کنیم.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

معضل بکارگیری خبرنگاران و مسوولان ناتوان در رسانه‌های سیستان و بلوچستان

چندین سال است، معضل بکارگیری خبرنگاران، سردبیران و مدیران ضعیف و ناکارآمد در رسانه های سیستان و بلوچستان فراگیر شده و بسیاری از رسانه‌ها بازیچه دست مدیران ادارات و نهادها شده و یا هیچ کیفیتی در تولیدات خود ندارند.

رسانه‌های سیستان و بلوچستان تولیدات مشترکی دارند که از سوی روابط عمومی های مختلف به عنوان خوراک در اختیار متولیان رسانه ای قرار می گیرد.

آنچه مسلم است، خبرنگاران و رسانه ها، هیچ وزن و قیمتی ندارند، وزارت ارشاد هم به هر فردی که خواسته مجوز پایگاه خبری، خبرگزاری، نشریه و غیره داده و متأسفانه روز به روز شاهد تضعیف جایگاه رسانه در سیستان و بلوچستان هستیم.

در خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان تا دلتون بخواهد، افرادی عضویت دارند که با الفبای رسانه هیچ گونه آشنایی و سنخیتی ندارند، وقتی از مدیر یک پایگاه خبری و فعال رسانه ای سووال می کنی، هدفتون از تأسیس این رسانه چی بوده و چه هدفی رو دنبال می کنی، می گوید؛ فقط می خوام نامم خبرنگار، دبیر، سردبیر، مدیر مسوول یا فعال رسانه ای باشد و سالانه مبلغی از دولت کمکی دریافت کنم، بنابراین اینگونه افراد در قبال دفاع از حقوق مردم هیچ گونه تعهدی ندارند و علاوه بر اینکه از هیچ خبرنگاری حمایت نمی کنند، محتوای تولیدی نداشته و کارشان کپی پیست مطالب دیگر رسانه ها بوده و فقط هدف شان فعال نگهداشتن رسانه شان است.

در دیگر سو در برخی رسانه های سیستان و بلوچستان که زیرمجموعه ارگانهای خاص یا دولتی هستند، سردبیرانی انتخاب شده اند که الفبای کار خبری را نمی دانند و در تنظیم یک خبر و گزارش و یا پیاده کردن یک صوت ناتوان اند، بنابراین به حال اینگونه رسانه ها که باید رسانه مادر باشند و به دیگر رسانه ها خوراک خبری بدهند، باید تأسف خورد.

در سوی دیگر، رویه سانسور خبری یا عدم پوشش گزارش های مردمی و در حمایت از مردم در رسانه‌های هم سو با دولت بسیار کم رنگ بوده و اگر مطلبی نیز منتشر می شود، یقیناً با قیچی شدن بخش زیادی از متن گزارش مواجه است، بنابراین این معضل یک فاجعه بزرگ به شمار می رود.

یکی از رسالت های مهم خبرنگاران و فعالان رسانه ای، شنیدن دردهای مردم و انعکاس دادن آن به مسوولان بوده، اما این موضوع متأسفانه در رسانه‌های سیستان و بلوچستان بسیار کم رنگ جلوه داده و هر آنچه رخ می دهد، به نفع مسوولان بوده و در عصر ارتباطات و گسترده بودن فعالیت ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، یقیناً این موضوع در جامعه ناامیدی ایجاد می کند و اثرات و خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

امید می رود، خبرنگاران و فعالان رسانه ای در سیستان و بلوچستان در حد نام و در شأن و جایگاه خود به انجام وظیفه بپردازند و وزن و قیمت خود را بالا برده و خود را ارزان نفروشند.

محمدامین میربلوچ زهی، خبرنگار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۰/۱۵