خبر خاش آنلاین

این پایگاه خبری با هدف معرفی ظرفیتهای شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردید

این پایگاه خبری با هدف معرفی ظرفیتهای شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردید

برای معرفی شهرستان خاش همه دوستان و فعالان عرصه رسانه و خبر را دعوت می کنیم.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


یک مسئول:عرضه ماهی زنده در بازارهای خاش باید مورد توجه باشد

زاهدان - ایرنا - مسئول اداره بهبود و کیفیت آبزیان اداره کل شیلات سیستان گفت: با هدف ترویج مصرف ماهی و کمک به تضمین سلامت افراد جامعه عرضه ماهی زنده باید در بازارهای شهرستان خاش مورد توجه قرار گیرد.

  به گزارش ایرنا محمدرضا زارع جوان در نشست بررسی مشکلات شیلاتی بخش مرکزی خاش با تاکید بر تشکیل کارگروههای عرضه بهداشتی و مناسب ماهی و کمک به ساماندهی بازار ماهی فروشان افزود:فرهنگ مصرف ماهی بعنوان غذای سالم باید در جامعه نهادینه شود.
وی بیان کرد: متوسط مصرف ماهی در دنیا 17 کیلوگرم در سال و در کشورهایی مانند ژاپن و آسیای میانه 60 تا 70 کیلو در سال اما در ایران 9 کیلوگرم در سال است.
زارع اظهار داشت: در دوران ایران باستان و بر اساس تحقیقات صورت گرفته در شهر سوخته 60 تا هفتاد درصد مردم منطقه ماهی مصرف می کرده اند.
وی ادامه داد: از سیاست های مهم دولت برای ترویج فرهنگ مصرف ماهی توجه به مباحث آموزشی، بهینه سازی حمل و نقل، عرضه زنده ماهی در فروشگاههای الگویی، برپایی جشنواره های طبخ آبزیان، ترویج روشهای پخت ماهی و توزیع تجهیزات و امکانات لازم است.
مسئول اداره بهبود و کیفیت آبزیان اداره کل شیلات سیستان گفت: سرمایه گذاری در حوزه شیلات گام مهمی در جهت رونق اقتصاد مقاومتی و نیز فرهنگ سازی برای گرایش مردم به سمت مصرف ماهی در جامعه به شمار می آید.
مسئول اداره شیلات شهرستان خاش نیز در این نشست بیان کرد: هم اینک افزون بر 350 باب استخر شیلاتی در این شهرستان وجود دارد که 200 باب آن در بخش مرکزی واقع شده است.
یوسف شهرکی افزود: سالانه افزون بر 100 تن ماهی قزل آلا و بیش از این مقدار ماهی سرد و گرم آبی در شهرستان خاش تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.
وی اظهار داشت: سالانه افزون بر 120 هزار قطعه بچه ماهی بین آبزی پروران خاش توزیع می شود که این امر همواره با استقبال مطلوب این قشر رو به رو بوده است.
شهرکی ادامه داد: با راه اندازی سایت تکثیر و پرورش ماهی تودک زمینه برای تولید انبوه انواع ماهیان در سطح خاش و استان فراهم می شود و در آینده نزدیک نیز با راه اندازی سایت تکثیر، تولید و پرورش ماهی اسکل آباد، استان سیستان و بلوچستان توان صادر کردن انواع بچه ماهی به استانهای مختلف کشور را خواهد داشت.
وی گفت: در 15 فروشگاه عرضه ماهی خاش به طور متوسط روزانه 700 کیلوگرم ماهی بفروش می رسد.
مسئول اداره شیلات خاش افزود: در بازارهای هفتگی دوشنبه و جمعه بازار خاش که توسط شهرداری راه اندازی شده است نیز انواع ماهیان عرضه می شود.
شهرکی بیان کرد: با حمایتهای اداره کل شیلات سیستان و نیز مشارکت مطلوب آبزی پروران تلاش داریم ماهی های با کیفیت و در صورت توان لازم ماهی زنده را در سفره های مردم بیاوریم.
بخشدار مرکزی شهرستان خاش نیز ضرورت اطلاع رسانی و تبلیغ گسترده را برای فرهنگ سازی مصرف ماهی متذکر شد و افزود: بر پایی همایش مصرف و جشنواره طبخ آبزیان در اسماعیل آباد خاش در کنار ایجاد نمایشگاه نقاشی و عکس در راستای مبحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی صورت می پذیرد.
مجتبی شجاعی اظهار داشت: دولت با همکاری بسیج سازندگی و حمایتهای کمیته امداد حضرت امام ره تسهیلاتی ارزان و بدون بهره را به متقاضیان اجرای طرحهای شیلاتی پرداخت می کند.
در شهرستان خاش 350 واحد پرورش ماهی با تولید سالانه افزون بر 100 تن ماهی وجود دارد.
استان سیستان و بلوچستان دارای دو اداره کل شیلات مستقر در چابهار و زابل است که اداره کل شیلات سیستان مسئولیت استخرها و منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در چابهار آبهای ساحلی و صید و صیادی در دریای عمان و آبهای آزاد را عهده دار است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۴