خبر خاش آنلاین

این پایگاه خبری با هدف معرفی ظرفیتهای شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردید

این پایگاه خبری با هدف معرفی ظرفیتهای شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردید

برای معرفی شهرستان خاش همه دوستان و فعالان عرصه رسانه و خبر را دعوت می کنیم.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
زاهدان - ایرنا - گیاه 'راب (RAB )' با خاصیت خوراکی و داروئی فراوان به عنوان پیش قراول گیاهان بهاری سیستان و بلوچستان، در شهرستان خاش به بازار آمد.
به گزارش ایرنا 'راب' گیاهی کم توقع، عجول و کم آب است که با نخستین بارش زمستانی آمدن بهار و نشاط و سرزندگی و شادابی را در خاش خبر می دهد و ساکنان شهری، روستایی و عشایری خاش نیز با جمع آوری و فروش آن کسب درآمد می کنند.
هم اینک این گیاه در بازار خاش در بسته ارزان 20 تا 50 هزار ریالی عرضه می شود.
این گیاه بیشتر در نواحی شمال بلوچستان رشد و نمو پیدا می کند که مناطق گوهرکوه، سیاه بند، سرتلاپ، پیگل، کارواندر، دشت آبخوان، ایرندگان، اسپیتک، خان بی بی، شوگه، شورآپ، تلگزی، کروجی، رودهینار، ارتفاعات پنج انگشت و بیرک و غیره محل رویش آن هستند.
برگ های راب در مرحله نخست تا چند هفته قابل مصرف است و بیشتر از آن که معمولا می گویند گیاه پیر شده است قابل مصرف نیست اما از ساقه آن که در محل به کولر (Koolar )معروف است استفاده خوراکی می شود.
راب مجموعا حدود چهار ماه دوام می آورد و این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف دارویی نیز دارد.
به گفته اطبای بومی راب برای پاکسازی معده و انگل زدایی خاصیت اعجاب انگیزی دارد. روش پخت راب همچون اسفناج است با این تفاوت که راب بوی و طعم نسبتا تندی دارد که به مذاق بعضی از افراد خوشایند نیست.
راب، پترک (Paterk ) و هنگ (Heng ) تقریبا از یک خانواده هستند.

به گزارش ایرنا رویش گیاهان مختلف علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم خاش، منبع درآمد مناسبی برای روستاییان و عشایر منطقه محسوب می شود.
با افزایش تدریجی دما و نزدیک شدن به فصل بهار کوه و دشت و دمن شهرستان خاش به ویژه اطراف تفتان و سایر رشته کوههای منطقه سرشار از گیاهان مختلف منحصر به فرد به ویژه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی می شود.
مردان و زنان روستایی و عشایر شهرستان با عزیمت به صحرا و دامنه کوهها اقدام به جمع آوری و برداشت این گونه گیاهان می کنند.
گیاهانی مانند بومادران، صد آب، سرنجیل، شنز (خارشتر)، خاک شیر، منگولی، مدوح (شیرین بیان)، دانیچک، توتری، کلپوره، گلدر، پورچنک، گواتک، شوتک، سارنگ، ازگند (آویشن)، درنگ (درمنه)، برنجاسف، بوجایل، کل کشته، دودنی(اسپند)، مورپوژو ، پتونت و غیره از جمله گیاهان دارویی شهرستان خاش محسوب می شوند.
همچنین قارچ، جعفری و نعنا کوهی، راب، اسفناج وحشی، ریواس، پونه، گل گاوزبان، بنه، بادام کوهی، زیر بال، انجیر، کنار، کاسک، کسور و غیره از گیاهان خوراکی این شهرستان هستند.
به گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خاش، بیشترین گیاهان دارویی و گونه های گیاهی بی نظیر و یا کم نظیر سیستان و بلوچستان از جمله «داروج، بنه، بادام وحشی، درمنه، پونه، کلپوره و غیره » در این شهرستان به عمل می آید.
امان الله طوقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موقعیت آب و هوایی و اقلیم مناسب، این شهرستان را به رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب تبدیل کرده است.
وی بیان کرد: گیاهان دارویی که کاشت، داشت و برداشت آنها در چند سال اخیر رونق یافته است علاوه بر خاصیت های درمانی، منبع اقتصادی مهمی برای مردم محلی به ویژه روستاییان و کشاورزان خاش محسوب می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش تاکید کرد: گیاهان خوراکی و دارویی از سلامت و خواص غنی مواد غذایی برخوردار هستند و همین امر سبب استقبال مردم از این گونه های منحصر بفرد شده است.
وی ادامه داد: برخی از گیاهان دارویی و خوراکی مانند راب یا کرفس کوهی برای درمان بیماریهای گوارشی و نابود کردن انگل های روده ای کاربرد دارند.
طوقی اظهار داشت: این گونه گیاهی منحصر بفرد در دشتهای کارواندر، آبخوان، ایرندگان، گوهرکوه، شورآب، ارتفاعات پنج انگشت، بیرک، حاشیه تفتان و غیره به وفور یافت می شود.
وی توانمندی شهرستان خاش در زمینه وجود مراتع غنی را در سیستان و بلوچستان کم نظیر دانست و گفت: بهترین و بیشترین مراتع استان در خاش قرار دارد بطوریکه این شهرستان در تامین علوفه دام و رونق دامداری و دامپروری نقش مهمی ایفا می کند.
مدیر جهادکشاورزی خاش گفت: هم اینک گیاه دارویی زیره سبز در سطح 22 هکتار از زمین های این شهرستان کشت و تولید می شود و متوسط عملکرد آن در هکتار بین 800 تا هزار کیلوگرم محصول زیره است.
طوقی اظهار داشت: سالانه در مجموع 18 هزار کیلوگرم محصول از سطح این مزارع برداشت و به بازار مصرف استان عرضه می شود.
وی با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت های نوین و سودآور در این شهرستان گفت: تقریبا از چهار سال پیش یکی از کشاورزان پیشرو منطقه در حاشیه تفتان برای نخستین بار از یک قطعه زمین 180 متری حدود 100 گرم زعفران مرغوب با عطر مناسب برداشت کرد و پس از آن با تلاش مستمر وی و راغب شدن شمار دیگری از کشاورزان میزان کشت و تولید تا 5 برابر افزایش پیدا کرد.
مدیر جهاد کشاورزی خاش بیان کرد: گیاهان دارویی به صورت پراکنده در طبیعت یافت می شوند که جمع آوری آنها نیازمند صرف زمان و نیروی کار زیاد است و از طرفی شاید گیاهان هنگام جمع آوری آلودگی هایی را به همراه داشته باشند، به همین سبب ضروری است زمین های مخصوص و آماده ای برای کشت وسیع گیاهان دارویی در اختیار متخصصان قرار گیرد.
وی چهار فصل بودن کشور را مزیت قابل توجهی برای رویش گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: از آنجا که برخی گیاهان به راحتی در مناطق خشک و کم آب رشد می کنند می توان برای پوشاندن بیابان ها و استفاده از زمین های بایر با حداقل هزینه به کشت گیاهان دارویی پرداخت.
طوقی بیان کرد: نقطه اتکای 90 درصد دام جامعه عشایری و روستایی این شهرستان به مراتع است که حدود 20 هزار هکتار را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری بیشتر و ایجاد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در این منطقه که توجیه اقتصادی زیادی دارد می تواند علاوه بر رونق اشتغال در منطقه، ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش با بیان اینکه به دلیل وجود مراتع غنی شغل اصلی بیشتر مردم خاش دامداری است، گفت: اکنون در این شهرستان افزون بر 500 هزار راس دام سبک و سنگین، 37 واحد مرغداری و واحدهای پرورش طیور شامل کبک، شترمرغ و بوقلمون و 200 واحد صنعتی پرورش دام وجود دارد.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده و کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان در این شهرستان قرار دارد.
7310 6081 خبرنگار: محمد امین میربلوچزهی انتشار دهنده: حیدر سرایانی
http://www.irna.ir/sb/fa/News/82436282/

#کانال #تلگرامی #فرمانداری #خاش را به دوستان خود معرفی کنید.

@farmandary

telegram.me/farmandary
www.irna.ir
زاهدان - ایرنا - گیاه 'راب (RAB )' با خاصیت خوراکی و داروئی فراوان به عنوان پیش قراول گیاهان بهاری سیستان و بلوچستان، در شهرستان خاش به بازار آمد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۱